Höganäs framgångsrecept

Framgångsreceptet beskriver vad det är som gör Höganäs unikt inom styrning och ledning. Receptet är framtaget av medarbetare och chefer inom Höganäs kommuns verksamheter och kommunala bolag.

Inget går upp mot ett långkok och en stadig grund så innan vi börjar ser vi till att stabilitet är vår styrka. Vi blandar sedan i lokalproducerade råvaror så som ”vi är kära i Höganäs” med ”amenvafan-ärenden” och ”vad är det värsta som kan hända” så blir det hjärtligt och genuint men ack så proffsigt och innovativt. Vi serverar tillsammans med tillbehören att ”utmanas istället för att utmattas” och att ”ställa om istället för att ställa in” så får vi en framgångssaga utan dess like.

  • 30 % Stabil grund
  • 20 % Vi är kära i Höganäs
  • 5 % Amenvafan-ärenden
  • 30 % Vad är det värsta som kan hända?
  • 10 % att utmanas istället för att utmattas
  • 5 % Att ställa om istället för att ställa in

30 % stabil grund
Vi står stadigt tillsammans med vår tydliga riktning. Med ordning och reda i vår ekonomi tillsammans med en lång politisk stabilitet och en väldigt låg andel chefsavhopp tar vi oss framåt med visionens mål i sikte. Vi har full koll på vad vi är och vi vet exakt vart vi ska. Den interna samarbetsandan ”kommunikation och koncerntanke” genomsyrar varje verksamhet och skapar frihet under ansvar. En hög tillit och ett starkt förtroende till varandra både som personer och professioner blandas med klara krav och tydliga förväntningar.

20 % vi är kära i Höganäs
Vi är kära i vår kommun och det är stort. Det känslomässiga engagemang vi känner för Höganäs och att vi brinner för våra yrkesområden är en oslagbar kombination. Höganäs är en mindre kommun vilket ger påverkansmöjligheter utöver det vanliga. Vi skapar ramar genom kramar för vi vet att utan medmänsklighet, ödmjukhet glädje och passion har vi ingenting att bygga vidare på. Vi ställer oss alltid frågan: vad är bäst för Höganäs? Om vi ska få andra till att vilja investera i Höganäs så måste vi själva ha gjort det först och det har vi, det är stort!


5 % Amenvafan-ärenden
Förbi våra yrkes- och ansvarsområden så bär vi alla en och samma roll: Höganäsrollen. Rollen innebär att vi tar ansvar, är snabbfotade och effektiva utanför våra ordinarie yrkestitlars gränser. Ett klassiskt ”amenvafan-ärende” kan vara att bemöta önskemål om förbättringar eller att lösa en särskild situation i stunden, som ambassadör för kommunen. ”Amenvafan-ärendena” kommer alltid att finnas, oavsett hur vi jobbar. För oss är dessa ärenden små, men för människan bakom är de stora. Vi bollar därför aldrig vidare ärenden som inte rör oss. Vi tar emot ärendet och löser det internt eller så bara gör vi det själva istället för att fundera på vem som ska göra det, för samhällets skull.


30 % Vad är det värsta som kan hända?

Bakslag glömmer vi snabbt, framgångarna består. Så länge ingen kommer till skada så finns det ingen anledning till att inte våga prova en ny idé. Att våga handlar om mod. Mod handlar om att inte vara rädd. Rädda är vi aldrig. Hos oss är ingenting omöjligt och när den där speciella känslan dyker upp och idén blixtrar till då tvekar vi inte en sekund, det värsta som kan hända är att vi får backa å andra sidan har vi blivit minst en erfarenhet rikare. Blir det fel står vi för det och rättar till det. Vi blandar helt enkelt vilt vågat med hälften vunnit!


10 % Att utmanas istället för att utmattas

Det är en utopi, ja, men vi får inte utmattas av den, utan utmanas. Kommunens utvecklingsresa från kol till diamant kräver pannben och uthållighet. Vi driver utvecklingsprojekt och organisationsförändringar för att hela tiden utveckla vårt samhälle. Stora förändringar tar tid och kräver tålamod. Det handlar om att inse att ibland behöver vi springa ett långt marathon, inte ett snabbt sprintlopp och det är något vi ständigt påminner varandra om. Ibland måste vi backa några strategiska steg och ta sats för att snabbt växla upp i en hållbar hastighet igen.

5 % allt ställa om istället för att ställa in
Ibland blir inte saker som vi har tänkt oss och då ställer vi aldrig in. När förutsättningarna ändras då trycker vi på vi på vår kreativitetsknapp för att ställa om. Oavsett vad som kommer i vår väg, om det är en pandemi eller annat så tänker vi ”the Höganäs-way”. Den vägen handlar om att hitta kreativa förutsättningar för att kunna genomföra det som behövs för att resultatet ska bli bra, och kräver det att vi går utanför ramarna så gör vi det.

Klart!
Eller nej, vänta. Strössla gärna en handfull stolthet och glädje över allt, det gör vi!

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: