Chatten - ett nytt sätt att få hjälp av socialförvaltningen

Är du barn, ung eller vuxen som behöver hjälp och någon att prata med? Nu startar vi två nya chattar som gör det enklare att komma i kontakt med socialförvaltningen.

Ungdomschatten vänder sig till dig som är mellan 10 och 20 år och vill få stöd hos en vuxen. Vi lyssnar på dig, svarar på frågor och om du vill ger vi tips och råd om vart du kan vända dig för att få hjälp. Du är anonym och kan avsluta chatten precis när du vill.

De som bemannar ungdomschatten är främst Förebyggande teamet. De har tystnadsplikt, vilket betyder att allt som skrivs på chatten stannar där. Även du som är förälder kan höra av dig till ungdomschatten om frågor kring ditt barn.

Vuxenenhetens chatt vänder sig till dig som är över 18 år och som behöver råd och stöd eller har frågor kring missbruk, våld i nära relation och psykisk ohälsa.

Vuxenenhetens chatt bemannas av socialsekreterare som har tystnadsplikt. Även här är du anonym och kan lämna chatten precis när du vill.

-Med möjligheten att chatta vill vi sänka tröskeln in i socialtjänsten, öka tillgängligheten och skapa nya och anonyma sätt att ta kontakt med socialtjänsten. På så sätt kan vi nå ännu fler tidigt och arbeta mer förebyggande. Vi hoppas att det här ska underlätta för dem som vill komma i kontakt med oss, säger Noor Awad utvecklingsstrateg på socialförvaltningen.

Inga chattkonversationer sparas utan de kommer att raderas automatiskt efter 24 timmar.

Chattarna startar vecka 49 och har de här öppettiderna:

Öppettider ungdomschatt:

Tisdagar klockan 20.00-21.00

Onsdagar klockan 16.00-17.00

Mer information och länk till ungdomschatten finns här. Öppnas i nytt fönster.

Öppettider Vuxenchatt:

Tisdagar klockan 08.30-09.30

Torsdagar klockan 15.30-16.30

Mer information och länk till vuxenchatten finns här.