SFI – Svenska för invandrare

Behöver du lära dig svenska? Kan du redan svenska men behöver lära dig mera? Då har du möjlighet att studera sfi – utbildning i svenska för invandrare, en grundkurs i svenska språket för invandrare och flyktingar.

Förutom svenska får du också grundläggande kunskaper om det svenska samhället. Du ska ha fyllt 16 år, ha arbets- och uppehållstillstånd och vara folkbokförd i Höganäs kommun. Kurstiden är individuell. Mer om vem som har rätt att studera sfi finns på Skolverkets hemsida här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om du är medborgare i ett EU-land har du rätt att studera om du har ett samordningsnummer, men om du invandrat från ett land utanför EU måste du vänta på ett svenskt personnummer.

Detta gäller för ukrainska medborgare:

Kommunledningen har beslutat att från och med den 1 juli bevilja ansökningar från ukrainska medborgare. Om du har jobb och vill studera på kvällstid måste du visa upp arbetsgivarintyg, annars är studierna på dagtid.

English & translation to preferred language via Google Translate

Have you just arrived in Sweden or have been here for a while?

You are welcome to join our classes in Swedish. Swedish for Immigrants (SFI) is a basic training programme for adults in purpose to give basic skills in Swedish language.

The programme gives you opportunities to develop an ability to verbally and in writing communicate in Swedish in everyday life, societal life, working life and education. Tuition is free of charge and the school provides all the books you need. Click here to apply Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

SFI består av fyra olika kurser/nivåer: A, B, C och D fördelade på tre studievägar. När du börjar läsa sfi tilldelas du en studieväg, 1, 2 eller 3. Studieväg 1 är för dig som gått 6 år eller mindre i skolan, Studieväg 2 börjar du om du gått mer än 6 år i skolan men inte läst på högskola och studieväg 3 börjar du som läst på högskola eller på universitet.

I Höganäs ges utbildningen dagtid (20 lektionstimmar i veckan), eller på kvällstid (7 lektionstimmar per vecka) för dig som har arbete. Sfi kostar dig ingenting, men ger inte rätt till studiemedel. Du måste själv ta med skrivmateriel och lexikon.

Vi har kontinuerlig antagning, vilket innebär att du kan påbörja dina studier inom tre veckor efter att din ansökan blivit godkänd. Utöver lektionerna i skolan får du uppgifter att göra hemma. Efter avslutad kurs får du betyg eller ett studieintyg. Du kan gör din ansökan via kommunens e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller personligen på Kunskapsforum måndag-torsdag. Du behöver inte boka tid, men ring gärna först och kolla om vi är på plats. Tel 042-33 78 26.

I Höganäs bedrivs utbildningen av Hermods Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i våra lokaler på Kullagymnasiet. Introduktion för nya deltagare äger vanligtvis rum varannan måndag udda vecka kl 13.00 och med start veckan efter. Vi finns i lokaler i anslutning till Kullagymnasiet i hörnet väg 111/Långarödsvägen (se karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.). SFI-eleverna har sommaruppehåll under v. 27-28.

Om du har arbete och vill studera kvällstid måste du lämna in ett arbetsgivarintyg till oss innan vi beviljar detta.

Just nu finns inga yrkes-sfi att ansöka till.

Kontakt & adress