Barn, ungdom och familj

Barn och unga har rätt till en god start i livet, men det är inte alltid så lätt. Här kan du läsa mer om vad vi i kommunen kan erbjuda för stöd till dig eller din familj.

Oro för barn och unga

Är du orolig för ett barn i din närhet? Genom att göra en orosanmälan till socialtjänsten kan du se till att barnet får rätt hjälp. Du kan vara anonym. Läs mer om orosanmälan här.

Stöd till föräldrar och andra viktiga vuxna

Många föräldrar och andra viktiga vuxna i barn och ungas närhet kan ibland behöva stöd. Höganäs kommuns öppenvård erbjuder flera olika insatser, som till exempel familjebehandling, föräldrautbildning och rådgivande samtal. Här kan du läsa mer om vilket stöd ni kan få i din familj.

Stöd till barn och unga

Du som är ung har rätt till en trygg uppväxt. Här kan du läsa mer om vad vi i kommunen kan hjälpa dig med och vart du kan vända dig om du inte mår bra. Öppenvården erbjuder till exempel rådgivande samtal och familjebehandling. Du kan också läsa mer om våra fältarbetare som arbetar förebyggande tillsammans med skolor och fritidsgårdar.

Information till barn och unga om socialtjänsten

Socialstyrelsen och Barnombudsmannen har tagit fram information om socialtjänsten för barn och unga. I Koll på soc får barn och unga veta vad socialtjänsten är, vad de gör och vilken hjälp de kan ge.

Här kommer du till webbplatsen Koll på soc Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.