Akuta psykiska problem

Om du eller någon i din närhet behöver snabb psykiatrisk hjälp kan du vända dig till en psykiatrisk mottagning. Vid akut livshotande tillstånd, ring 112.

Du som söker vård för lättare psykisk ohälsa eller psykiatriska problem som inte är akuta hänvisas i första hand till din vårdcentral hos Region Skåne. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Stöd över telefon, chatt eller mejl

901 01 - Självmordslinjen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du har tankar om att ta ditt liv kan du ringa, mejla eller chatta anonymt med självmordslinjens volontärer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Självmordslinjen är öppen dygnet runt.

Jourhavande medmänniska Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

08-702 16 80, telefonlinjen är öppen varje kväll klockan 21.00-6.00. Chatten är öppen på söndagar och måndagar klockan 21.00-00.00 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Jourhavande präst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ring 112 och fråga efter jourhavande präst. Telefonlinjen är öppen varje kväll klockan 21.00-6.00. Det finns också en chatt som är öppen alla dagar klockan 20.00 - 00.00 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

116 111 - Bris för barn och unga Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Till Bris kan du som är under 18 år ringa för att få prata med en kurator. Telefonlinjen är öppen dygnet runt.

På Bris hemsida kan du också prata med andra unga i deras forum, läsa, kolla in filmer och lyssna på poddar om viktiga ämnen.

Bris - vuxentelefon för dig som är orolig för ett barn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

077-150 50 50

Bris erbjuder stöd och råd till vuxna som har frågor om eller känner oro för ett barn . Bris vuxentelefon om barn har öppet vardagar klockan 9.00-12.00.

SPES - för dig som mist någon genom självmord

020 -18 18 00

SPES telefonlinje bemannas av medlemmar som själva mist någon i suicid. Alla som svarar i telefon har fått utbildning och själva bearbetat sin förlust. Öppen alla dagar klockan 19.00-22.00.