Höganäs kommun i sociala medier

Höganäs kommun är aktiv i flera olika sociala kanaler. Vissa är till för att sprida samhällsinformation medan andra har syftet att visa vackra Kullahalvön. Många av kommunens verksamheter har även konton i sociala medier. Där kan du exempelvis följa det pedagogiska arbetet på förskolorna, ta del av aktiviteter på Daglig verksamhet och få tips om evenemang på kulturhuset.

Varför finns vi i sociala medier?

Sociala medier är ett samlingsnamn på kanaler där användare kan kommunicera direkt med varandra genom text, bild, video eller ljud. Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin, Tiktok och Snapchat är några exempel på sociala medier.

Som offentlig organisation har kommunen ett ansvar mot invånarna att kommunicera öppet, tydlig och tillgängligt. För att kunna göra det behöver vi finnas tillgängliga i de kanaler som våra målgrupper befinner sig i, och många av dessa är just sociala medier.

Våra riktlinjer

Höganäs kommun har riktlinjer kring användandet av sociala medier. Utöver våra egna riktlinjer styrs vårt kommunikativa agerande utifrån dessa lagar:

Yttrandefriheten innebär att varje medborgare ska kunna förmedla information och uttrycka sina tankar, åsikter och känslor, i tal, skrift, bild eller på annat sätt. Meddelarfriheten kompletterar yttrandefriheten. Den innebär att alla vi anställda får lämna uppgifter till massmedia, i syfte att de ska publiceras.

Offentlighetsprincipen innebär att alla myndigheter är skyldiga att lämna ut allmänna handlingar, så snart det är möjligt, till den som begär det, såvida inte handlingarna är sekretessbelagda.

Dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, syftar till att värna om den personliga integriteten. Den förbjuder att namn och andra personuppgifter, i såväl text som bild, läggs ut på internet, om inte berörd person gett sitt samtycke skriftligt eller muntligt.

Dataskydd i Höganäs kommuns sociala medier

Höganäs kommun följer dataskyddslagar när vi hanterar personuppgifter på våra sociala medier. Lagarna finns för att skydda din personliga integritet. Vi behandlar dina personuppgifter för att utföra uppgifter av allmänt intresse. I vissa fall kan vi behöva ditt skriftliga samtycke.

Vi hanterar dina personuppgifter när du skriver inlägg, gillar, delar eller följer våra konton på sociala medier. Våra konton är offentliga, vilket betyder att andra kan läsa och följa konversationer.

Vilka uppgifter vi behandlar och varför

När du kontaktar Höganäs kommun via sociala medier, till exempel genom att skicka ett meddelande eller skriva en kommentar, behandlar vi dina personuppgifter. Oftast är det ditt namn, men beroende på vad du skriver kan även andra uppgifter behandlas.

Syftet med behandlingen är att skapa ett forum för dialog med dig som medborgare och att komplettera hoganas.se.

Dina uppgifter samlas in när du skickar meddelanden, gör inlägg eller skriver kommentarer på våra sociala medier. Uppgifterna gallras och lagras enligt våra dokumenthanteringsplaner. De kan också arkiveras i kommunens arkiv för att bevara information av allmänt intresse. Vi lagrar dina uppgifter enligt kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan och arkivlagens regler.

Tänk på att dina meddelanden och kommentarer blir allmän handling. Alla har rätt att ta del av en allmän handling om den inte innehåller sekretesskyddade uppgifter.

Din rätt att lämna klagomål

Du har rätt att lämna in klagomål till JP Infonet och IMY om du anser att vi hanterar dina personuppgifter felaktigt.

Offentlighets- och sekretesslagen anger vilka uppgifter som är sekretessbelagda. Det gäller till exempel sådant som ska skydda enskilda människor inom socialtjänsten. Alla uppgifter om en persons sjukdom, sinnesbeskaffenhet, familjeförhållanden, arbetsförmåga, ekonomiska och sociala förhållanden är sådant som lagen kallar hälsotillstånd eller personliga förhållanden.

Ordningsregler

Vi är måna om att det hålls en god ton mot varandra i våra sociala medier. Innehåll som bryter mot våra ordningsregler eller som är irrelevanta för huvudinlägget kommer att tas bort.

Kommentarer, inlägg och bilder får inte innehålla:

  • Personuppgifter som kränker enskildas personliga integritet
  • Förtal, personliga angrepp eller förolämpningar
  • Hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier
  • Våldsskildringar eller pornografi
  • Uppmaningar till brott eller annan brottslig verksamhet
  • Olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material
  • Svordomar eller obscena ord
  • Politiska och kommersiella budskap eller reklam
  • Spam och upprepade inlägg från samma användare
  • Ryktesspridning, falsk information eller länkning till obekräftad eller vilseledande information

Tips! Om du som följare upptäcker kränkande innehåll i sociala medier kan du använda kanalens egen funktion för att anmäla detta.

Vår närvaro

Vi besvarar kommentarer i våra sociala medier på vardagar mellan klockan 08.00 och 16.00. Vi försöker alltid besvara inkomna frågor inom 24 timmar.

Vi besvarar inte direktmeddelanden i våra sociala medier, men vi pratar gärna vidare med dig via e-post på kommunen@hoganas.se eller på telefon 042-33 71 00.

Höganäs kommuns verksamheter i sociala medier

Höganäs kommuns bolag i sociala medier

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: