Matförgiftning och hur du minskar risken för att bli sjuk av maten

Anmäl matförgiftning

Om du tror att du blivit matförgiftad på restaurang eller av mat du köpt i butik inom Höganäs kommun, ska du anmäla detta till kommunen. Kontakta läkare om dina besvär är allvarliga eller inte går över.

Tänk igenom och förbered dig så att du kan svara på följande frågor i din anmälan:

• Var köpte du maten eller var åt du den? För att kunna göra en utredning behöver miljöavdelningen namn och adress på butiken eller restaurangen.
  • Vad bestod måltiden av (inklusive dryck)?
  • När åt du maten (datum och klockslag)?
  • Deltog fler i måltiden? Hur många?
  • Åt alla samma mat?
  • Hur många blev sjuka?
  • När blev du sjuk, vilka symptom hade du och hur länge varade symptomen?
  • Vad åt du mer under det dygn du blev sjuk?
  • Har du någon allergi eller överkänslighet?
  • Äter du någon särskild kost?

Fisk och skaldjur

• Frys vildfångad fisk som ska ätas rå, gravas, lättmarineras eller kallrökas i minus 18°C i tre dygn. Större hela fiskar kan behöva frysas ytterligare ett par dygn.
  • Ät inte okontrollerade musslor och ostron som plockats direkt från hav och strand.
  • Kokning eller motsvarande värmebehandling är det bästa sättet att minska risken för att bli sjuk av hälsoskadliga bakterier och virus i musslor och ostron.
  • Förvara alltid fisk och skaldjur kallt, högst 4°C.

Kött och fågel

• Genomstek fågel och köttfärs.
  • Smaka inte på rå köttfärs.
  • Ät inte vildsvinskött som inte provtagits för trikiner.

Grönsaker, frukt och bär

• Skölj grönsaker, frukt och bär.
  • Koka frysta utländska hallon i en minut.

Mjölk och mejeriprodukter

• Var försiktig när du dricker opastöriserad mjölk eller äter produkter gjorda av opastöriserad mjölk. Rådet är särskilt viktigt för små barn, gravida, äldre och personer med nedsatt immunförsvar.

Mjölk och mejeriprodukter

Dricksvatten

• Om du har en egen brunn, kontrollera att vattnet håller dricksvattenkvalitet.

Det här är alltid bra att göra:

• Sätt in kylvaror, till exempel färskt kött, fisk och mejerivaror, i kylen så fort som möjligt.
  • Bra kylskåpstemperatur är + 4-8 °C. Ha gärna en termometer i kylskåpet.
  • Förvaringstemperatur står på respektive förpackning och denna bör du hålla.
  • Laga inte mat till andra när du är eller precis har varit magsjuk.
  • Tvätta händerna innan du börjar laga mat, men också direkt efter att du hanterat rått kött och fågelkött.
  • Använd rena redskap, håll rent på arbetsbänken och diska knivar och skärbrädor noga när du skurit rått kött och kyckling.
  • Använd hushållspapper, inte disktrasan, för att torka upp köttsaft. Om du, trots allt, använder disktrasa, tänk på att byta eller tvätta den ofta.
  • Sätt in tillagad mat i kylen så snart som möjligt. Små mängder varm eller ljummen mat kan ställas in i kylen direkt. Större mängder kan delas upp i mindre behållare så att de svalnar snabbare, eller kylas i vattenbad eller utomhus, om det är kallt.
  • Sommartid eller när det är varmt ute, är det klokt att ta med en kylväska när du handlar livsmedel för att inte bryta kylkedjan.

• diarréer
  • kräkningar
  • illamående
  • magsmärtor
  • feber

En snabb anmälan kan hindra att andra blir sjuka. Din anmälan utreds och det blir då möjligt att ta reda på orsaker till utbrottet och stoppa spridningen av smittan.

Det är den som säljer och serverar mat som ansvarar för att maten är säker att äta. Miljöavdelningen kontrollerar att livsmedels-företagaren tar sitt ansvar.

De personuppgifter du lämnat kommer att behandlas i miljöavdelningens datasystem. Det innebär att de kan bli offentliga om någon begär att få dem. Du kan lämna din anmälan anonymt, men tänk på att arbetet med att spåra smitta går snabbare och lättare om miljöavdelningen kan kontakta dig för att få svar på fler frågor.

Varje år drabbas ungefär en halv miljon människor i Sverige av matförgiftning. Cirka hälften av dessa beräknas bli sjuka av mat som lagas i det egna köket.

Matförgiftning beror oftast på dålig hantering. Det gäller både i hemmet och maten du köper från butik eller äter på restaurang.