Projekt och kurser

Kultur- och fritidsförvaltningen erbjuder, i samarbete med föreningslivet i Höganäs kommun, olika kurser för dig som vill komma igång med en ny fritidsaktivitet, träffa nya bekantskaper, skaffa hälsosamma vanor och komma igång med träningen.

Är du senior och vill komma igång med lite kulturella vanor? Uppleva och kanske prova nya saker? Träffa andra seniorer, fika och lära dig mer om kultur och vad Höganäs kommun, föreningar och kulturutövare erbjuder? Då är höstens nya satsning något för dig!

Du som deltar får prova på många olika sorters aktiviteter.

Du som deltar får prova på många olika sorters aktiviteter inom den kulturella arenan.

Kulturutmaningen genomförs med stöd från Stiftelsen Gripen.

Vill du veta mer eller ställa dig på kö kontakta Henrik Rasmusson

”Hälsopeppen” är ett projekt för barn i årskurs 5–7. Där får barnen prova många olika idrotter/rörelseformer på ett roligt och prestigelöst sätt. Vi pratar hälsa runt mat, fysisk aktivitet, återhämtning, socialgemenskap och mental hälsa.
Projektet vänder sig till barn och tonåringar som längtar efter ett sammanhang och vill hitta nya kompisar. Vi vill möta upp och stötta barn och ungdomar som behöver hjälp att stärka sin fysiska och psykiska självkänsla. Att de via kraftfull samverkan fångas upp, lotsas vidare till kul aktiviteter och meningsfull fritid.
Hälsopeppen är gratis.

Vill du veta mer kontakta Linda Franzon på linda.franzon@hoganas.se.

Seniorhälsoutmaningen är en satsning som Höganäs kommun gör för våra seniorer. Syftet är att deltagarna ska behålla eller få bra kondition och vara starka psykiskt och fysiskt och må bra! Kursen innehåller allt från föreläsningar till fysiska aktiviteter i samarbete med det lokala föreningslivet.

Nästa kurs börjar 19 mars och kostar 300 kr. Anmäl dig här

Vill du veta mer så kontakta Linda Franzon

Längs uppmärkta leder i Kullabygden har kultur- och fritidsförvaltningen placerat ut diamanter med QR-koder. Dessa ”diamantslingor” kallar vi naturbadspromenader. QR-koderna kan du ”skanna” och läsa in med din smartphone – på så sätt får du information om platsen du befinner dig
på och om djuren och naturen. Slingorna har skapats för att främja hälsa, fysisk aktivitet och kunskap och kunnat möjlighgöras med stöd av Stiftelsen gripen. Det finns en uppmärkt slinga i Lerbergsskogen, i Ärtan och Bönan, i Jonstorp, på Hillelstorp och i Vikenparken.

Läs mer om våra vandringsleder här.

Vill du veta mer så kontakta Linda Franzon.